Rozměry Vámi vybraných pneumatik a kol by měly souhlasit s rozměry uvedenými ve velkém technickém průkazu Vašeho vozidla. V případě výběru jiného, než doporučeného rozměru Alu kol, na požádání vydáme typový list pro Vaše vozidlo. Na jeho základě Vám bude do technického průkazu zapsán větší rozměr pneumatik a kol, než doporučený.
Vysvětlení rozměrů a značení pneumatik
- 205 - šířka pneu v milimetrech (205 mm)
- 55 - profil pneu - výška bočnice pneumatiky vyjádřená v %, procentuální vyjádření výšky pneu ku šířce pneu, tedy 55% ze šířky 205mm (hodnota mm = 205 * 0,55)
- R16 - vnitřní průměr pneu, tedy příslušného disku v palcích (16")
- 94 - váhový index pneu (94 odpovída max. hmotnost 670 kg na jednu pneumatiku, další hodnoty v tabulce níže) přehled
- V - rychlostní index pneu (písmeno V odpovídá max. rychlosti 240 km/h, další hodnoty v tabulce níže), ZR - konstrukční rychlost nad 240km/h
Váhový a rychlostní index udávají, pro jakou nejvyšší hmotnost a rychlost je pneumatika konstruována. Tyto indexy pneumatiky musí odpovídat údajům ve velkém technickém průkazu, případně mohou být vyšší. Udávají nejvyšší konstrukční váhové a rychlostní povolené hodnoty, kterými lze pneumatiku v provozu zatížit.
Váhový index u dodávkových pneumatik 112/110 - 112 samostatná montáž, 110 - dvojmontáž.
Rozměry Offroad pneu
palcové označení 33 x 10,50 R15
33 - celková výška pneumatiky v palcích, její celkový vnější průměr
10,50 - celková šířka pneu v palcích
R15 - vnitřní průměr pneu
Konstrukce pneu Radiální, Diagonální, Bias-smíšená
označení R16 - radiální pneumatika s průměrem 16 palců, vnitřní vlákna kostry u radiálních pneumatik se skládají kolmo ke směru jízdy v celé šíři pneumatiky od patky k patce
Značení pneu na bočnici
- C pneumatiky - pro lehká nákladní vozidla, dodávky - dodávkové C pneumatiky
- TT / TL - TubeType-dušová u moto pneu a TubeLess-bezdušová pneu
- RF, XL - zesílená bočnice pneu (vyšší index nosnosti)
- EMT, ROF - pro vozy s indikátorem tlaku v pneumatikách
Runflatové pneu - dojezdové pneumatiky
samonosná technologie pneu (dojezd po defektu), pneu konstruované tak, aby i po defektu pneumatiky bylo možné stále pokračovat v jízdě, ovšem jen omezenou rychlostí, max. doporučeno 80 km/h
- FR, MFS, RPB, FP - rim protection - zesílená boční ochrana ráfku pneu před poškozením - ochraný lem na pneumatice proti poškrábání alu kola např. u obrubníku
- RFT - Bridgestone - run flat tyre
- SSR - Continental - self supporting runflat
- DSST - Dunlop - dunlop self supporting technology
- ROF - Goodyear - run on flat
- R/F - Pirelli
- ZP - Michelin - zero pressure
- CS - technologie Continental Conti Seal (samoopravná pneu do průrazu 5mm)
Dle použití
- M+S, MS - Mud & Snow - bláto a sníh, u některých typů pneu označení i pro celoroční pneumatiky, zejména pro offroad
- M/T - mud terrain - do těžkého blátivého terénu
- A / T - All Terrain pneu, pro všechny povrchy
- AW - All Weather (celoroční pneu) do každého počasí
- H/T - highway terrain - pro silniční jízdu
Homologace - pneumatiky určené pro prvovýbavu jednotlivých výrobců a modelů vozů
všechny pneumatiky mohou být samozřejmě použity a montovány na vozidla jiných značek
- A - homologace pro Toyota Auris
- A0 - homologace pro Audi
- J - homologace pro Jaguar
- M0 - homologace pro Mercedes
- N0,N1,N2 - homologace pro Porsche
- * - homologace pro BMW
- M3 - homologace pro BMW M3
- RO1 - homologace pro Audi Quattro
Nápisy
- OWT, RW - bílé označení dezénu a výrobce na boku pneumatiky
- OWL - bílé obrysy písma na bočnici - outline white letters
- SW, WW - bílý pruh na bočnici
- RWL - plastické označení dezénu a výrobce na boku pneumatiky
- FR, MFS, RPB, FP - rim protection - zesílená boční ochrana ráfku pneu před poškozením - ochranný lem alu kola
- RY - žlutý nápis na bočnici
- RB - černý nápis na bočnici
- BSW - black sidewall - černé boční nápisy nahoru
Typy dezénů pneumatik
- symetrický - pneumatiku je možno jakkoli měnit a otáčet
- směrový - při montáži je nutno dodržet směr otáčení vyznačení šipkou na bočnici pneumatiky
- asymetrický - pneumatika má označenou vnitřní-inside a vnější-outside stranu, nutné dodržet při montáži
Huštění pneumatik
Pro správnou funkčnost a dlouhouhou výdrž je potřeba pneumatiky udržovat neustále správně nahuštěné. Pro každou nápravu je předepsán správný tlak.Nejčastěji je uveden na štítku u dveří řidiče. Tlak pneumatik se měří za studena, nejlépe před jízdou, kdy pneumatikanení ještě zahřátá. Při jízdě napodhuštěných pneumatikách snížíte jejich životnost až o polovinu.
Závady pneumatik
- ojeté kraje - podhuštěná pneumatika, nízký tlak
- ojetý střed - vysoký tlak, přehuštěná pneumatika
- nepravidelně ojetá pneumatika, ojetý jeden kraj - špatně seřízená geometrie
- "zubatá pneu", šikmo sjeté jednotlivé bloky, "oskákaná pneu" - špatné nefunkční tlumiče
- "probržděná pneumatika" - sjeté jedno místo - ploška - při intenzivní brždění
Alu kolo nebo plechový disk 6,5x15 ET35 5/100
- 6,5 - šířka disku v palcích (6,5")
- 15 - průměr disku v palcích (15")
- ET 35 - vzdálenost dosedací plochy kola od pomyslné roviny dělící šířku kola (čím vyšší číslo ET, tím více bude kolo zanořeno v podběhu a naopak)
- 5 - počet děr a šroubů
- 100 - rozteč šroubů, průměr (mm) roztečné kružnice upevňovacích šroubů